Alfabetisch Bijbels [ingekort] register van de letter M
Maansverduistering - Het een en ander duidt erop, dat er ergens een ongeluk
op iemand ligt te wachten! (bijgelovigheid!) - De Maan
wordt slechts aan één kant, die je echter niet kunt zien, bewoond door wezens
van mijn soort, zo spraken de drie Maangeesten tegen Kisjonah. Maar op de kant
die je vanaf je Aarde altijd alleen maar kunt zien, woont geen lichamelijk
wezen, geen dier en ook geen mens, maar wonen alleen maar ongelukkige geesten
die zichzelf moeilijk of ook wel helemaal niet kunnen helpen. Het kindje Jezus: ‘Maar, nu je Mij die
vragen over de Maan eenmaal hebt gesteld, weet dan: dat het een planeet is,
met bergen en dalen, vruchten en dieren en wezens zoals jij! Maar het deel dat
je kunt zien is leeg en kaal en onbewoond; er is geen water en ook geen vuur.
Alleen het gedeelte dat je niet kunt zien lijkt op de Aarde. Haar licht is dat
van de zon; de lichtwisseling is een gevolg van haar stand, en die verandert
-met het draaien om de Aarde - van minuut tot minuut! En die vlekken ten
slotte, dat zijn diepere en donkere plekken, bestemd voor beproevingen!
(bron: jeugd van Jezus, hfdst.174) - bron:
GJE1-153
Maan als nevenaarde - In het evangelie van Jakobus vraagt Jonathan over de Maan.
De Heer zegt hem dan, ‘dat de Maan een nevenaarde is, die eveneens ook bergen,
dalen, vruchten, dieren en mensenwezens heeft. Een deel van de Maan, dat wij
met het blote oog niet kunnen zien, lijkt op de Aarde. Haar licht komt door de
Zon en haar lichtwisseling komt door haar positie en dit verandert elke minuut
door de draaiing der Aarde. De vlekken, die wij op de Maan zien, zijn diepere
en donkere oorden van beproevingen’. (Jakobus
Evangelie 1-174)
Maangeesten met dubbele gezindheid - ‘De Aarde heeft
in tegenstelling tot de andere planeten maar één Maan. De Maan kent dus geen
omdraaiing om haar eigen as, maar ze keert steeds met haar zelfde gezicht naar
de Aarde toe, zoals dat ook bij andere Manen van andere planeten het geval is.
Volgens Lorber is dat ook de reden, dat alle Maanbewoners een dubbele
gezindheid hebben, namelijk een geestelijke en een natuurlijke. Daarom is elke
Maan op de van de planeet afgewende kant, voortdurend bewoond door mensen en
dieren en is er vegetatie, water, lucht en alles, wat voor ondersteuning van
het natuurlijke leven noodzakelijk is. Dit geldt ook voor alle andere Manen van
alle andere planeten. Want de mensen, die op een planeet een natuurlijk leven
hebben aan de afgewende zijde, zijn in hun natuurlijke gestalte ook veel kleiner,
dan zij die wonen op de planeten. Zij hebben op de kleinere Manen nauwelijks de
grootte van wezens, die op die planeten leven. Op de buitenste drie Manen van
Saturnus is dit echter niet het geval, daar zijn de wezens veel groter dan de
mensen op de aarde’. (Saturnus 1-151)
Maan als een verbeteringsinstelling - Ook de geestelijke Zon
deel 2 beschrijft, dat er op de Maan bepaalde leerscholen zijn of
verbeteringsinstellingen voor geesten, die daar leven onder erbarmelijke
omstandigheden, maar daar ook heel langzaam vooruitgang zullen boeken. Zulke
geesten behoren daar van oorsprong niet thuis. In de Huishouding van God 2-170 wordt de Maan vergeleken met een
pronker in de nacht, die koud licht afstraalt. In deel 2-148 wordt de Maan als een dode planeet beschreven. Daar is
totale stilstand. De Maan heeft een gedwongen of gevangen leven te doorlopen,
dat op zichzelf al geen leven meer is, maar betrekking heeft op de
betrekkelijkheid ervan en dat in haar de dood heerst.
Maan kleine treurige
wereld - In deel drie van het Grote Johannes Evangelie beseft de
ziel van één der leerlingen van Jezus wel veel en hij overziet de gehele vorm
van de Aarde en zijn blik dringt tot in haar diepste diepten. Hij overziet de
Maan als een heel treurige, armzalige, kleine wereld, bestemd voor nog kleinere
en armzaliger mensen en andere schepsels. Vervolgens ziet hij ook Mercurius,
Venus, Mars, Jupiter, Saturnus en ziet daarboven nog soortgelijke, kleine en
grote hemellichamen. (GJE 3-127)
Maanzielen - En de zielen van een rijp volk komen, als zij eens in alle slechtheid
zijn gestorven, door hun eigen wil in de diepte der aarde. Want omdat zij pure
materie zijn geworden, is dat hun element, en zij willen en kunnen daarvan niet
scheiden. Wel zal er alles, ja zelfs het uiterste aan gedaan worden. Alle
kwellingen en smarten worden op hen losgelaten om hen los te maken van de
materie. En als er een van de materie los komt, dan komt ze in de scholen die
op het geestelijke deel van deze aarde bestaan. Pas daarvandaan gaat ze dan
verder naar de maan. Als ze daar iedere graad der zelfverloochening heeft
doorgemaakt en daarin sterk is geworden, wordt ze naar een volmaaktere planeet
verheven en daar in de ware wijsheid onderwezen. Wanneer dan zo'n ziel in het
ware licht is opgenomen, wekt dat licht, als het sterker en sterker wordt, de
warmte van het geestelijke leven op, en de ziel begint zich zodanig met haar
geest te verenigen, dat langzaam maar zeker haar gehele leven liefde wordt. Als
die liefde dan sterk en krachtig genoeg is geworden en is overgegaan in de
echte innerlijke levensvlam, dan wordt het in de ziel van binnenuit licht en
stralend, en pas dan bevindt zo'n ziel zich in de toestand waarin ze opgenomen
kan worden in de vrije wereld van de gelukzalige geesten, waar zij dan als een
kind weer verder opgevoed wordt. Maar totdat een op aarde stoffelijk geworden
ziel zover is, kunnen in het gunstigste geval toch altijd wel verscheidene
honderden jaren verstrijken. bron: GJE2-141
Maächa was de moeder
van Absalon, de zoon van David; zij was de derde vrouw van David;
Macedonië - De koning van Macedonië leefde in de tijd dat Jezus 30 jaar was en met Zijn
ambt begon. Jezus tot Cornelius: Ik heb daarvoor uit uw geslacht in
Rome ook al een koning van Macedonië uitgekozen, die zal de opdracht krijgen om
deze verwardste aller kluwens met een gloeiend zwaard door te hakken! Ik wil
echter eerst nog veel doen ter mogelijke verbetering van velen van hen. bron:
GJE1-88 – de brieven van Paulus aan Macedonië waren vnl. gericht aan de
Philippenzen en twee brieven aan de Thessalonicenzen. Macedonië is een
provincie in het noordoosten van Griekenland, waar als eerste Paulus het
evangelie verkondigt. Zie ook Hand.16:9, 18:5, 19:21 en 20:1
Machalat – was de dochter van Ismaël, de zoon van Abraham;
Magdala – een
vissersdorp in Galilea, vlak bij de plek waar Jezus 4000 mensen te eten gaf.
Maria Magdalena kwam uit deze plaats bij het meer van Gennesareth.
Malchus – de soldaat
wiens oor werd afgeslagen door het zwaard van Petrus. Lucas 22; hij was slaaf
van de hogepriester bij de gevangenneming;
Maleachi – deze was de
laatste van de 12 kleine profeten; betekent ‘mijn bode’.
Man-vrouw relatie – Ooit waren de mensen, en wel de vrouwen het eerst, door hun vrije wil
voor de tweede maal te misbruiken en in een totale zinnelijkheid ondergegaan.
Zij zijn begonnen om hun oorspronkelijk van satan overgeërfde mooiere lichaam
zoveel mogelijk op te poetsen en zijn ongenaakbaar, trots en onwillig geworden
door hun zelfzucht, en zij dwongen daarmee de zachtere man te doen wat zij
wilden, en hij moest ter wille van de vrouwen zo bereidwillig mogelijk en haast
onderdanig naar haar heerszuchtige pijpen dansen, en uiteindelijk vond hij het
zelfs bijzonder prettig om in de echte helse list van de vrouwen totaal
verstrikt te raken. Maar daardoor viel hij dan ook uit alle in hem ontwakende
hemelen, en hij werd daardoor somber, geil, zelfzuchtig, ijdel en heerszuchtig
en werd zo samen met de vrouw puur duivels! Wel werd de man zo nu en dan door
zijn geest zachtjes door het opwekken van liefde voor het leven gemaand om de
Schrift te lezen en aandacht te hebben voor Gods grote werken! Dat deden er ook
velen, nadat ze zich eerst meer of minder uit de netten van de vrouwen bevrijd
hadden. Maar dat hielp niet zo veel; want ze begrepen de Schrift niet meer, en
omdat ze zelf vrouwelijk materialistisch waren geworden, namen ze de
materialistische betekenis der letters voor waar aan en maakten zo het woord
van God tot een gedrocht en de tempel van God tot een ware moordkuil! bron:
GJE1-166
Manasse – oudste zoon van Jozef en Asnat
in Egypte – zijn naam betekent: ‘die doet vergeten’. Met zijn broer Efraïm
worden zij door Jakob als eigen kinderen erkend – Jakob zegent hen, maar de
jongere Efraïm wordt het eerst gezegend, daarna Manasse;
Marcus, een oud-soldaat die gediend heeft
onder vicekeizer Cyrenius en er bevriend mee raakte, woonde in een armelijk
huisje. Hij naderde God steeds via het hart volgens de leer van Jesaja. Marcus,
de spraakzame oude rechtschapen krijgsman kon op een spraakzame smeuïge manier
vertellen. Zijn woning stond vlak aan de oever van het Galilese meer, ongeveer
500 passen van zijn woning. bron: GJE2-183,193
Maria van Magdalena - De Farizeeërs
over Jezus: ‘In één woord, wij weten nu genoeg, en het is hoog tijd dat we bij
hem weggaan; anders behekst hij ons nog en zijn we reddeloos aan de duivel
overgeleverd! - Kijk nu toch eens, hoe hij de vijf dochters van die gehate
tollenaar vleit, en hoe ze hem letterlijk aanbidden! Ik zet duizend pond tegen
een stater, dat deze profeet en heiland, als hij nu naar Jeruzalem komt, maar
al te gauw met de koningin van alle hoeren, de wereldberoemde Maria van Magdalon, zeer intiem kennis
zal maken en met haar een hele hartelijke vriendschap onderhouden zal, - en
misschien ook nog wel met Maria en Martha van Bethanië, waarvan men zegt dat
die na Maria van Magdalon de meeste
bezoekers krijgen!' GJE1-146 [12]
Man-vrouw in (h)echte verbintenis - Eudekia was de vrouw, die Cyrenius
tot dusverre zijn geliefde was, die moet hij dan nu aan het kindje Jezus
afstaan! Als hij dat namelijk niet zou doen, dan zou hij tegenover Hem toch,
wegens echtbreuk in staat van zonde zijn; dan heeft de Heer daardoor ook de
zonden van hem overgenomen! Daartoe is de Heer namelijk in de wereld gekomen,
om alle zonden van alle mensen van deze wereld op Zich te nemen, en die door
Zijn Liefde voor eeuwig te delgen voor het goddelijk Aangezicht! De geliefde
van Cyrenius was namelijk een buitengewoon mooie Griekse slavin, die hij voor veel
geld had gekocht! Alhoewel hij van
haar geen kinderen had, hield hij zeer veel van haar, doordat ze zo uitzonderlijk
mooi was. Deze Griekse was weliswaar al
dertig jaar, maar zij was desondanks zo'n schoonheid, dat eenvoudige heidenen
haar als ware zij Venus zelf aanbaden. Het kindje Jezus: ‘Je houdt Mij
toch niet voor een sjacheraar? Nu dat ben Ik bepaald niet! Of denk je soms dat
Ik iemand ben die met zich laat onderhandelen over een eenmaal gedane uitspraak?
Onthoud dit: Zon, maan sterren en deze wereld, ze zullen vergaan: Als een kleed
zullen ze verouderen en verteren, maar Mijn woorden zullen nooit vergaan! In
den beginne werd er maar een man en een vrouw geschapen, daarom kun je,
althans binnen Mijn Orde, geen twee vrouwen hebben! Als je geen oordeel over jezelf wilt afroepen, dan moet je dus doen hetgeen Ik je gezegd heb!' (bron: de jeugd van Jezus, hfdst. 104)
Manna – onderweg tijdens de woestijnreis van
Egypte naar het beloofde land Israël strooide de Heer kleverige schilfers op de
Aarde. Deze werden hard en men kon er koeken van bakken. Manna betekent
letterlijk: ‘wat is dat?’ Niemand had ooit zoiets gezien. Vrijdags viel er een
dubbele hoeveelheid uit de hemel, en moest men dubbel koeken bakken, want de
zaterdag daarop was het immers sabbatdag, de joodse zondag. Veertig jaar lang
op deze wijze werd het volk door de Heer gevoed. Exod. 16
Manoah was de vader van Simson, de beloofde
zoon – Richt. 13 -;
Mara – was de eerste legerplaats der
Israëlieten na hun tocht door de Rode Zee – Exod. 15:23 – Mara betekent
bitterheid, want het water was daar te bitter om te drinken. Maar de Heer
beviel Mozes een stuk hout aan, en toen deze dat in het water wierp, werd het
water zoet.
Marcus – deze was een neef van Barnabas en
ging mee met Paulus en Barnabas op een zendelingsreis; hij is niet de schrijver
van het Marcus=evangelie. Dit was Marcus, de zoon van Petrus; de Marcus die
Paulus begeleidde heette voluit Marcus Johannes;
Maria – lijfmoeder van Jezus – ouders waren
Joachim en Anna -
Maria van Bethanie – zij was een zuster van
Lazarus; zij woonde samen met haar zuster Martha in Bethanië, vlakbij de
olijfberg;
Martha – zus van Maria uit Bethanië – zij was
altijd druk bezig als Jezus hun gast was; betekent ‘vrouw des huizes’ of
‘meesteres’.
Martelingen
– De Heer: ‘Je kunt wel de marteling verzwaren,
maar Waarvoor? De marteling in de hoogste graad ‑om in jullie
rechtbanktaal te spreken ‑is ook direct dodelijk, en als ze gematigder is
maar des te langer duurt, merkt de gestrafte daar echt niet veel meer van dan
jij van een lastige vlieg. Want de ziel, die te zeer vreest voor de zekere dood
van haar lichaam, mag nog zo materialistisch zijn, ze trekt zich dan toch
direct terug in haar innerlijkste vertrekken en begint zich vrijwillig los te
maken van haar lichaam, waarin het niet om uit te houden is. Het lichaam wordt
bij zulke gelegenheden totaal ongevoelig. Zo'n lichaam kun je dan kwellen
zoveel je maar wilt, het merkt daar weinig of helemaal niets van. Als je het
zielenlichaam echter zeer veel pijn tegelijk laat lijden, zal de ziel dat niet
lang vol houden, maar zich uit alle kracht losscheuren, en dan kun je een
geheel dood lichaam koken en braden zonder dat het iets van de straf voelt. Daarom ben Ik niet voor een straf waar de dood op volgt,
omdat deze voor de gedode van geen enkel belang is en ook voor welke
gerechtigheid dan ook geen bescherming biedt of nut heeft. Want heb je er Één
gedood, ‑dan hebben duizenden je daarvoor wraak gezworen! Maar Ik ben
vanwege de noodzakelijke goddelijke orde er helemaal voor, om een misdadiger de
strengste kastijding te laten ondergaan en daarmee door te gaan totdat een
algehele verbetering is ingetreden! Een juiste kastijding, die geheel
rechtvaardig op het juiste moment wordt aangewend, is beter dan geld en het
zuiverste goud; want door de kastijding wordt de ziel meer en meer los gegeseld
van haar materie en richt zich uiteindelijk op haar geest. En als de kastijding
dit tot stand heeft gebracht, heeft ze een ziel voor de ondergang en zo de
gehele mens voor de eeuwige dood gered. Daarom moet iedere rechter volgens Gods
orde zelfs de grootste misdadiger niet met de lichamelijke dood, die nergens
goed voor is, straffen, maar altijd kastijden volgens de zwaarte van de
misdaad. Als hij dat doet is hij een op de hemel gerichte mensenrechter, doet
hij dat echter niet, ‑een op de hel gerichte rechter, waarvoor hij in der
eeuwigheid nooit loon van God zal ontvangen. Hij zal zijn loon ontvangen van
dat rijk waarop zijn rechtspraak gericht was! bron: GJE2‑1
Masker - Een masker verkilt het gemoed, terwijl schranderheid
het verwarmt. Waarom dan een masker
opgezet, waar je met schranderheid kunt volstaan? Waartoe met vermomming
werken, waar de natuurlijke wijsheid duizend veiligheidsmiddelen biedt? Omwille van het heil van de wereld moeten
jullie dus voortaan wel schrander optreden, maar spaar Me voor maskers, want
zelfs in hun beste hoedanigheid zijn dat nog creaties van de hel! Jeugd van
Jezus 203
Materiële waarden - IK zeg:
"Wel, waarom brengt die voorgeschreven pracht en luxe je dan in de war?
Als je er in je hart geen liefde voor voelt, kan geen pracht of praal nadelig
zijn voor ziel en geest! Maar als je hart aan iets stoffelijks hangt, ook al
zou dat op zichzelf nog zo gering zijn, dan kan het net zo schadelijk voor ziel
en geest zijn als de zwaarste kroon van het zuiverste goud met de kostbaarste
edelstenen. Daarom komt alles slechts aan op de gesteldheid van het hart; want
anders moesten belachelijk genoeg ook zon, maan en al de sterren de mensen van
deze aarde als zonden aangerekend worden, omdat zij schitterend stralen en
glanzen en omdat de mens toch echt plezier daaraan beleeft. GJE3-14 [7,8] - Materie is niets anders dan de wil van de almachtige
Vader, die voor een bepaalde tijd vaste vorm heeft aangenomen.
Materie en geest - Dat er in de hemel geen materie binnen kan komen. Daarom lost deze engel
iedere stoffelijke spijs vooraf op in iets geestelijks en neemt daarvan dan
alleen het zuiver geestelijke op. De jongeman is een zuiver geestelijk mens uit
de hemelen en is als zodanig ook een beeld van de hemel op heel kleine schaal.
'De spijzen komen overeen met ons wereldse mensen, nu nog begraven in onze
materie. Die materie is weliswaar, net als deze spijzen, al goed voorbereid aan
de vuurhaard van deze grote meester, die ons dat geleerd heeft en Zich
lichamelijk nog onder ons bevindt, ‑ maar toch kunnen wij met deze
lichamen van ons niet het hemelrijk binnengaan. Als wij echter door God
geroepen worden de wereld te verlaten, dan zal een engel van God vooraf ook met
ons doen, wat deze nu met de spijzen doet. Dat wil zeggen, hij zal in één
ogenblik al het geestelijke uit de materie vrij maken. De materie geeft hij
over aan de volledige ontbinding, maar de ziel en haar levensgeest en ook alles
wat zich in de materie bevindt en bij de ziel behoort, zal hij, terwijl hij het
samenvoegt tot een volmaakte mensenvorm, volgens de eeuwige onveranderlijke wil
van God, naar de geestelijke wereld overbrengen. bron: GJE2-195 - Materie
is afgezonderde geest - Alle materie is daarom afgezonderde geest, die als ziel
in de geest van ieder mens tot het eeuwige leven wedergeboren kan worden. Als
echter uit de materie van een wereld alle afgezonderde geesten bevrijd zullen
zijn, dan is zo'n wereld ook helemaal aan haar einde toegekomen. Bij een wereld
zoals de aarde duurt dat echter aardig lang, maar eens komt toch het einde.
GJE2-231 [9,10]
Matthias (Mai of Moi diaz
= ,mijn werker‘, ook ,mijn knecht‘ of ,dienaar‘) - Mathhias kwam in de plaats
van Judas Iskarioth;
Mattheüs – de tollenaar – die ook wel Levi genoemd wordt – deze
werd apostel – Matth. 9:9
Mayerhofer - Volgens lezers van Lorber zou hij een incarnatie zijn van
Jafet, de zoon van Noach [of de geest van Jafet leefde in hem]. Hij leefde als
Duits gepensioneerde Griekse majoor in Triest. [Dld]
Medelijden hebben - Er is niets op deze wereld, dat korter
duurt dan schrik en angst en droefenis! Leid de mensen steeds door middel van
onvergankelijke liefde, en probeer liever -na het nemen van noodzakelijke maatregelen-
huiveringwekkende voorbeelden te vermijden, dan zul je steeds de liefde van
het volk genieten! één druppel medelijden is in elk geval beter, dan een
paleis vol pure gerechtigheid! Want medelijden
is een middel dat vriend zowel als vijand verbetert terwijl zelfs de
meest volmaakte rechtvaardigheid een veroordeelde alleen maar met wrok vervult,
en hem trots en hoogmoedig maakt! Een schuldig veroordeelde zint daarna slechts
op wraak op de rechtvaardige! deze stelregel moet echter wel in ere gehouden worden;
die is namelijk beter dan goud, ja dan het zuiverste goud!' (bron: de jeugd van Jezus, hfdst. 138)
Medicijn - Het medicijn moet zich steeds aan de ziekte aanpassen en niet omgekeerd.
bron: GJE2-154
Medië – ligt ten zuiden van de Kaspische Zee – de Meden waren nakomelingen van
Jafeth, de derde zoon van Noach; het Rijk der Meden was in de dagen van Jeremia
erg groot. Aan hun wetten viel niet te tornen; vandaar het gezegde: ‘een wet
van Meden en Perzen!’ In de dagen van koning Hosea [ca. 720 v. Chr.] werden
door de Assyriërs veel Israëlieten naar de steden der Meden gedeporteerd – 2
Kon. 17:6 en 8:11; land van het midden – een Indo-Germaanse afkomst dat zich
rondom 900 v. Chr. Vestigt in zuidwest Iran en omgeving. Van immigrantenvolk
wordt het een alles-overwinnend volk tot Cyrus of Kores hen de macht ontneemt –
hun naam betekent letterlijk het midden van de wereld te wezen. Ezechiël 5:5
zegt hetzelfde over Jeruzalem, en Ezech. 38:12 spreekt van een natie Israël die
op de navel der Aarde woont. Richteren 9:37 noemt de Gerizim de navel van het
land;
Melchizedek – de koning [priester] van Salem – Hij leefde in de tijd
van Abraham en Zijn nam betekent: ‘Koning der gerechtigheid!’ Abraham bracht
Hem eens het tiende van een veroverde buit [Genesis 14:18-20].
Meer van Galilea - Dit meer had 2000 jaar geleden een zeer uitgestrekte en
diepere zee met een totale doorsnede van 4000 klafter [GJE2-134]
Mene, mene, tekel, upharsin - Mene betekent, datgene wat jij je
voorstelt in je geest. Twee keer een waarschuwing en bekrachtigd door ‘amen’
(omgekeerd van mene!) – ik zie hier echter geen
verband met de waarde 2520 Wel kunnen we via de Hebreeuwse letters achter de
betekenis van de getallenwaarden komen, zoals hieronder weergegeven. [mene] 40-50-1
[מנא] [menel] 40-50-1
en [מנא] = 91-91=182
met [tekel] [תקל] 400-20-6-30 = 456 en [upharsin] [ופרסין]
6-80-200-60-10-50=406, samen 1044. Het Babylonische zal ten val komen.
Mensenzoon - God is de liefde en Zijn Zoon de wijsheid. Omdat de Heer de wereld zo
lief had, liet Hij Zijn eniggeboren Zoon, d.w.z. de van Hemzelf van alle
eeuwigheid uitgaande wijsheid, naar deze Aarde dalen. Nicodemus wilde het
verschil weten tussen Mensenzoon en eniggeboren zoon. Jezus gaf toen het
voorbeeld van een hoofd, lichaam en voeten als materieel lichaam. Maar in de
Mensenzoon die nu ook een lichaam heeft, woont de wijsheid van God en dat is de
eniggeboren zoon van God. bron: GJE1-21
Mensheid - De mensheid is in zekere zin de godheid zelf, maar
gescheiden van de goddelijke oerbasis, dus gescheiden van God Zelf en gebonden
en vastgehouden in een begrensde vorm. (GJE 1-4-3)
Menswording
Jezus - God, de Heer, Die met heel Zijn eindeloze en grenzeloze
volheid hierin dit kindje woont, heeft de beschikking over, en de keuze uit
talloze myriaden van de allermooiste, aller-heerlijkste en allergrootste
werelden en aardbollen waarvan je, als je 's nachts naar de hemel kijkt,
slechts een minimaal stukje kunt aanschouwen! Die allemaal had Hij, in plaats
van deze Aarde, kunnen uitkiezen voor Zijn Menswording! En toch heeft Hij deze
schrale Aarde gekozen, waarvan je zou kunnen zeggen dat ze wel zowat de in
alle opzichten ellendigste en slechtste is! Maar het heeft Hem, de eeuwige Heer
der oneindigheid, nu eenmaal zo het meest behaagd; Hij heeft dat gedaan zoals
wij het nu voor onze ogen aanschouwen! Hij is in Zichzelf de absolute
Volmaaktheid, de hoogste Wijsheid, de grootste Liefde en Zachtmoedigheid! Hij
is in Zichzelf de absoluut allerhoogste Macht en Kracht; als Hij een enkele
vernietigingsgedachte zou koesteren, viel alles in een oogwenk in het niets
terug. En niettemin laat Hij Zich hier als een zwak Mensenkind, op de arm van
een zwakke joodse vrouw liefkozen! En Hij, Die talloze zonnen, werelden en
eindeloos gevarieerde wezens voorziet met leven gevende, allerwijste
doelmatige kost, en dat reeds eeuwig en van alles overvloedig. Hij zuigt op
deze schrale Aarde Zelf aan de borsten van een vijftien jarig meisje! Hij, de
eerste Oorzaak, het Beginsel van alle Leven, heeft zelf het kleed des doods,
dat van de zonde aangetrokken, en Zich verhuld in vlees en bloed! (bron: de
jeugd van Jezus, hfdst. 130)
Messias voorzegd - De aartsvader Jacob zei al in Egypte, dat de Messias dan
komen zal, als de joden niet meer hun eigen koning zullen hebben. Er zijn
diverse teksten, die hiermee een connectie hebben zoals Jesaja 7:14 en 40:3-40,
Micha 5:1, Hosea 11:1 [Ostracine], Psalm 2:6, Hebr. 9:15, Dan.9:24-28,
Maleachie 3:1-23, Deut.: 18:15-19. De Griekse geschiedschrijver Herodotus zei,
dat Cyrus of Kores gedood werd, nadat deze 29 jaar koning was geweest. Hij zou
dus in het 30e jaar in 530 v. Chr. geboren zijn. Spijkerschriften
laten zien dat Kores 9 jaar over Babylon had geregeerd, toen hij stierf. Een
astronomische kleitablet uit Babylon bevestigt 530 v. Chr. als het sterftejaar
van Kores. In 453 v. Chr. werd het bevel gegeven de muren van Jeruzalem te
herbouwen en 481 jaar later zou Jezus met Zijn missie beginnen in 28 n. Chr.
Jezus begon ongeveer met 30 jaar – 28 = - 2 v. Chr. Waarmee we het geboortejaar
van Jezus hebben onthuld. Daniel schreef: “Ik Daniel, leidde uit de boeken af
hoeveel jaren het zou duren voordat de puinhopen van Jeruzalem verdwenen zouden
zijn”. Messias betekent ‘Gezalfde’.
Methusalem - Deze stierf volgens de overlevering der Rabbijnen één
week voor de zondvloed. Ook wel Methusalah genoemd. Hij betekent
“doodsoverwinnaar’’; hij werd 969 jaar oud. Daarom zegt men wel eens: ‘zo oud
als Methusalem’. Hij was een zoon van Henoch.
Micha – is de 6e van de kleine profeten;
Michal – jongste
dochter van Saul – huwde met David – zij hielp hem vluchten voor haar vader.
Maar later, toen de ark des verbonds naar Jerzalem werd overgebracht, maakte
zij een hatelijke opmerking tegenover hem en was het daarna niet meer zo goed
tussen die twee;
Michael - De aartsengel Michael en de satan vochten om het lichaam van Mozes, d.w.z.
om de dode materie van zijn leer. bron: GJE1-131 De aartsengel Michaël - de machtigste hemelgeest - na
God, heeft met al zijn kracht en macht toch drie dagen en nachten een harde
strijd moeten strijden om het lichaam van Mozes. bron: GJE2-89 En Michael heeft
na een gevecht van drie dagen het lichaam van Mozes toch aan de satan moeten
afstaan! bron: GJE1-67
Middagzon - Tegen de engelen die Jezus op Aarde dienden zei Hij: Van oudsher zijn
jullie volkomen vrij, en doe dus wat je goed dunkt, maar vergeet daarbij niet
welk werk je te doen hebt! De middenzonnen hebben veel verzorging nodig, en je weet
hoeveel er daarvan in de oneindige ruimte van God zijn. De Engelen zeggen:
Heer, hiervoor is gezorgd en blijft ook in de toekomst gezorgd! Jezus tegen de
engelen: De zonnen zijn terwille van de mensen gemaakt en moeten daarom ook
steeds zeer zorgvuldig verzorgd worden! De engel zei tegen Jezus: Heer, tot in
alle uithoeken van de grote wereldmens, is alles in orde. bron: GJE2-47,57 - De
middelzonnen zijn bestemd voor het vasthouden en leiden van de aardezonnen en
zijn een miljoen keer groter dan tien miljoen van zulke zonnen. bron: GJE2-139
Middellandse Zee - De middenzee van alle zeeën. Het echte midden is daar,
waar de Heer is. Het land Israel ligt ook in het midden van de wereld [uit de
oude Midrash]. Jeruzalem is daarvan weer het midden. De Middellandse zee kan als zee toch bij uitsluiting de Middenzee heten,
omdat het echte midden daar is, waar de Heer is! En omdat de Heer hier bij deze
zee is, daarom is dit de Middellandse Zee, het midden der zeeën! (bron:
[J.J. 218]
Midianieten – zij bewoonden de omgeving van de Sinaï en waren het volk
van de kamelen, die zij het eerst temden en deze als lastdieren gebruikten;
deze zwervende volksstam had Abraham en diens vrouw Ketura als stamouders. Toen
Mozes uit Egypte vluchtte, omdat hij een Egyptenaar had doodgeslagen, kwam hij
bij de Midianiet Jethro terecht en trouwde met diens dochter Zippora. De
Kenieten behoorden ook tot de Midianieten en die metaalverwerkende mensen zaten
vanzelfsprekend best in dit land met kopermijnen;
Milka – een zuster van Lot, was de vrouw van Nahor – ze kreeg
8 zonen en één daarvan werd de vader van Rebecca;
Mirjam – zuster van Mozes heeft veel lief en leed met hem
gedeeld – ze verstopte hem toen hij nog een baby was in een biezen mandje voor
de moordende Egyptenaren. Mirjam zong een loflied toen Mozes met de Israëlieten
door de Rode Zee was getrokken. Na haar dood werd zij begraven in de woestijn
Sin; Eens maakte zij ruzie met Mozes en voor straf werd ze melaats, maar Mozes
bad net zo lang tot ze weer beter was;
Mist - Wij zien de dalen vol lichtgrijze
nevels, ook de oppervlakte van de zee is bedekt met een grijs-witte mist, maar
de nevel uit de dalen trekt omhoog en bedekt hier en daar al de lage heuvels.
-Heeft dat allemaal soms ook de een of andere geestelijke betekenis?" IK zeg: "Heel zeker! Voor niets en zonder
geestelijke impuls gebeurt er niets op Aarde! Maar we zullen nu zien welke
betekenis dat heeft! De zon stemt geheel overeen met het wezen van God; de
Aarde met haar dalen, vlakten, heuvels, bergen, rivieren, stromen, meren en
zeevlakten echter geheel met de uiterlijke mens. De nevels, die zich tussen de
Zon en de Aarde stellen, beelden de veelsoortige onnodige en nietige zorgen van
de mensen uit, waar het licht van de zon slechts hier en daar spaarzaam
doorheen kan breken, en de nevels stijgen op en bedekken zelfs de bergen. De
heuvels en de bergen zijn het beeld van het betere inzicht van de mensen op
deze Aarde. Dit betere inzicht wordt eveneens vertroebeld door de bekrompen en
nietige zorgen van de halfblinde mensen. Maar daarom komen er nu
ochtendbriesjes en die drijven de nevels van de bergen en de velden, opdat zij
verdwijnen en de bergen en de velden vrij door de Zon verlicht en verwarmd
kunnen worden, zodat hun levensvruchten kunnen rijpen. ‑ Ik denk dat
jullie deze overeenstemming wel goed begrijpen!?" bron: GJE2-149
Moedig zijn - Moedig voordoen is eigenlijk een grote zonde; want het
is de vrucht van de hoogmoed, die alles veracht wat in de mens niet het eigen
ik is. Daarom zal de leer van God de alles verachtende moed van een mens nooit
als een deugd aanprijzen, want dat is nu net precies het tegendeel van wat de
leer Jezus van de mens verwacht! Wie voert er oorlog? Wat denk je: alleen maar
zogenaamde helden, die de dood niet vrezen! Stel dat de Aarde vol helden was,
dan zouden we een eeuwige oorlog op de wijde aardse vlakten zien; want iedere
held wil niet slechts een assistent van een held, maar een unieke held zijn en
zal daarom niet rusten, tot hij alle andere helden overwonnen of uit de wereld
geholpen heeft. Maar gesteld eens dat de Aarde vol zachte en heel vredelievende
mensen was, dan was het hier een paradijs! Een bang iemand zal door een held
niet achtervolgd worden, want de held voelt zich door hem niet belaagd. Maar ziet
een held een andere held, dan zullen ze elkaar direct uitdagen en niet rusten
voor één van de twee het onderspit delft! En daaraan zie je nu ten voeten uit
wat de zegen van de moedigen is! Als je dus een medeleerling wilt zijn van God,
zet dan die overbodige moed van je maar aan de kant, en wees in plaats daarvan
liever vol liefde, geduld en zachtmoedigheid, dan ben je een echte leerling van
de Heer!' GJE1-114 [24-28]
Mordechai - zoon van
Jaïr; uit Benjamin. In ballingschap in Susan, pleegvader van Hadassa/Esther.
Hij verijdelt een aanslag op de koning. De Jodenhater Haman probeert hem van
alle joden van het land te doden; dit mislukt; op het Purimfeest wordt dit nog
steeds gevierd. Esther 4:13
Moslims - Er zullen tijden komen, waarin men de verontreinigde leer
van de Heer te vuur en te zwaard aan de volkeren zal prediken, maar dat zal een
grote ramp voor de mensen zijn. [GJE2-59]
Moren – dat zijn de Ethiopiërs’;
Mozes – hij leefde ca. 1300 v. Chr. Zijn joodse ouders woonden in
Egypte. Om zijn leven te redden legden ze hem als baby in een biezen mandje en
verborgen hem in het riet aan de oever van de Nijl; een Egyptische prinses vond
hem en noemden hem Mozes, want zeiden zij: ‘ik heb hem uit het water gehaald’.
Exod.2:10 – zij adopteerde hem en hij kreeg een Koninklijke opvoeding. In de
tijd van Jozef waren veel joden naar Egypte gekomen. Hun aantal nam op den duur
zo toe, dat de Egyptenaren hen begonnen te onderdrukken om baas in eigen land
te blijven; ze werden door Farao als slaven gebruikt. Mozes werd geroepen door
de Heer om hen van de onderdrukkers te bevrijden en naar het beloofde land te
brengen; ze waren veertig jaar onderweg; de aankomst heeft Mozes niet mogen
beleven. Wel mocht hij dat land vanaf de berg Nebo zien. Mozes was een grote staatsman
en profeet.
Mozes wetten - Men moet Mozes ook
niet woordelijk maar veeleer met het juiste begrip in zich opnemen. Dan zal men
al gauw en zonder veel moeite ontdekken dat ik (Julius) eigenlijk helemaal niet
in tegenspraak ben met de strenge leer van Mozes. GJE3-6-13 - Als ik nu de
volgende grondregel opstel: De mens moet iedere uitspraak -vooropgesteld dat
die van dezelfde goddelijke geest afkomstig is die met Mozes heeft gesproken
-ook steeds als zodanig erkennen en buitengewoon vereren. Daarom bewezen de
Egyptenaren, Grieken en wij Romeinen, hoewel thans in een soort blind bijgeloof
wat te ver gaand, alle mensen en schepsels waarbij een bijzondere, ongewone
kracht en werking werd ontdekt goddelijke verering. Eens op de Sinaï heeft God
aan Mozes tijdens donder en bliksem hem de wetten gegeven en hem de vijf boeken
gedicteerd en die met Zijn wijsheid, macht en sterkte de gehele oneindigheid
onderhoudt. GJE3-6[13,16] - Daarom nam de Heer nu voor u allemaal de harde
Mozaïsche strafwet weg, opdat u zoveel te sneller meer voedingsbodem in uw hart
zou krijgen. Want wie volgens de wet straft, heeft weinig of ook wel helemaal
geen liefde; bij hem zal het goddelijke zaad van het woord daarom heel slecht
gedijen! Degene echter, die gestraft wordt, bevindt zich toch al in het
gericht, waarin geen liefde is, want het gericht is de dood van de liefde.
GJE1-43 [6] - Mozes sprak met Jehova, maar hij zag alleen maar vuur en rook, en
toen hij zich in een spelonk verbergen moest omdat Jehova voorbij zou komen,
durfde hij niet te kijken voordat Jehova voorbij was. En toen hij daarna keek
zag hij alleen nog maar de rug van Jehova; maar daarna moest hij zijn gezicht
drievoudig bedekken, omdat het meer licht afstraalde dan de zon en niemand er
naar kon kijken zonder te sterven! Mozes was een adoptive prins. Jozef van
Maria maakte een gelijkenis van Jezus en Mozes in Egypte: nadat Maria haar mening gaf over de
begeleiding naar Egypte, dat de Heer nu met hun heeft gedaan wat Hij eens deed
met de zonen van Jacob, toen in het land Kanaän die grote hongersnood was
uitgebroken! Het volk van Israël bleef daarna tot aan de tijd van Mozes in
Egypte; maar Mozes bracht het weer terug, door de woestijn, naar het vaderland.
Voor de terugkeer van onze voorvaderen moest er toen eerst een Mozes worden
verwekt, maar wij hebben de ‘Mozes van Mozes’ al in ons midden! Maria was het
met Jozef eens en hield al deze woorden in haar herinnering vast. Hevig
geïnteresseerd had Cyrenius toegeluisterd en hij gaf Jozef dan ook te kennen
dat hij graag de geschiedenis van de Joden nader zou willen leren kennen.
(bron: jeugd van Jezus, hfdst.45)
Mythe - Het woord "mythe" betekent "overlevering", doch het
Latijnse woord "fabula" betekent in deze zin "fabel". Fa =
vuur en bel = bol, dus vuurbol. Zo,n betekenis zal men niet in een woordenboek
aantreffen. Magie in een woord kan zijn etymologische achtergrond hebben. Zoals
de piramiden de naam "chammajim" dragen, zo heeft onze schoorsteen
nog de naam "cheminee". Beiden hebben dus met vuur te maken.
[Het Bijbels Namenboek
Jurriaan Wijchers en Simon Kat, Bijbels woordenboek Lize Stilma & De Nieuwe
Openbaringen – Jakob Lorber – 1840]
UpToDate 2024-2025